lördag 12 januari 2013

Lodge Living











Bilder från Bolig Magasinet

Ikväll bjuder jag på dansk timmerstuga ala 2000-talet. Mumma för mamma med horn, glesa rottinglyktor, adirondäck och trärena möbler.



Oh yes, we´re back!

Jisses vilket drag vi haft i dag! Så jäkla roligt när det är kaos på parkeringen, kaos i kassan och butiken är mer än full av kunder! Då gör det inget att man varken hinner äta, dricka kaffe eller kissa - det kan man göra en annan dag - eller så här på kvällskvisten, i alla fall... 
Jag fixade lite extra gott ikväll. Kan ni gissa vad? För första gången i mitt liv rörde jag ihop en kålpudding. Kanske inte den självklara lördagslyxen, men jag hade ett vitkålshuvud liggandes, så det var vad det blev. Gott blev det - och hur lätt som helst, ju!


Så här gjorde jag:

Rör ihop till en lös smet:

800 gr blandfärs
två hackade smörstekta lökar
två ägg
någon dl. grädde
någon dl. mjölk
nymald svartpeppar
salt
en smulad köttbuljongtärning


Stek ett hackat vitkålshuvud på medelvärme en bra stund och häll över några matskedar sirap mot slutet och låt det steka med.

Varva en form med kål och färs. Börja och sluta med kål. 
Slå över någon dl. köttbuljong
grädda i 200° i någon timme. Eller 1,5...

(Den uppmärksamme ser att jag skippat både ströbröd och ris som finns i vissa recept, men det gick lika bra utan kolhydraterna!)



Och lingon. Glöm inte lingon till!

Lätt som en plätt! Undrar varför det skulle ta typ 40 år innan jag gav mig på det? Och hörrni. Husmanskost är det nya svarta - i alla fall om man ska tro alla kändiskockar som bli miljonärer i ämnet för tillfället...



God kväll vänner! 
I morgon är det söndag och det betyder ledigt...






3 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Kålpudding - varför inte? Jättegott om du frågar mig.

Och dansk timmerstuga. JA! Ljuvligt.
Skulle kunna parkera mig där ett tag utan några problem.


KRAM!

Eva sa...

Tack för receptet , skall prova i veckan och perfekt att frysa in någon portion. Kul med rusch. Men jag som kommer från Ulricehamnstrakten reagerade på skylten Dalum och trodde att bilderna kom där ifrån en kort stund.

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lena!
Hoppas du har haft en skön, ledig söndag! Här laddar vi för vardag igen efter sköna semesterveckor.
Kram Anna

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin