torsdag 16 juni 2011

Pärontosca med valnötter


Jag läste ett smaskigt recept i Femina som jag bara måste pröva! - Jag ska göra min i portionsformar vilket är ett väldigt trevligt sätt att servera dessert! Jag kom nyss hem med en full påse från Ica, men får åka igen för jag har inga päron... Jag är barnsligt förtjust i tosca och min farmor bakade världens godaste tosca-kaka! Ljuva minnen...

(4 personer)
4-5 söta, mogna päron

Tosca:
50 g smör
3⁄4 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
1 dl grovhackade valnötter

Till servering:
1 dl vaniljyoghurt

Beredning: Skala, klyfta och kärna ur päronen. Lägg dem tätt i smord, ugnsfast form. Koka alla ingredienser till toscan i en kastrull under omrörning i ca 4 min. Fördela smeten över päronen.
Ställ in i 200° varm ugn och baka i 20-25 min eller tills nötterna har fått lite färg. Servera med vaniljyoghurten.


2 kommentarer:

Anna sa...

Men åh vad gott det låter! Jag måste också göra en sån någon dag för jag orkar inte köpa päron jag!
Ha det gott"

Mina dagar sa...

Men åh, vad smarrigt det där ser ut!!! Verkar ju också lätt att göra och DET är BRA:)

Tack för tipset!
Kram Eva

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin